۹ نکته‌ای که فقط موتورسوارهای حرفه‌ای می‌دونن… نکته شماره ۷ شگفت‌زده‌ات می‌کنه!

۲ بازديد

خیلی‌ها فکر می‌کنن موتورسواری فقط یعنی سوار شدن و گاز دادن! اما اون‌هایی که مدتی حرفه‌ای‌تر موتورسواری کرده‌ن، رازها و ترفندهایی رو بلدن که واقعاً توی امنیت، سلامت موتور و حتی لذت سواری تاثیر داره. اگه می‌خوای موتورت کم خرج‌تر، کم دردسرتر و سواری‌ت حرفه‌ای‌تر بشه، این نکات رو تا آخر بخون—به نکته شماره ۷ که برسی، احتمالاً تعجب خواهی کرد!


۱. لاستیک خوب، اصل اول ایمنی

حرفه‌ای‌ها هیچ وقت لاستیک کهنه و چینی رو ریسک نمی‌کنن. حتی اگه ظاهرش خوب باشه، به تاریخ تولید و نرمی توجه کن!

ترفند: همیشه لاستیک جلو رو سالم‌تر بذار، چون توی معکوس دادن و ترمز اهمیتش دو برابر میشه.


۲. هر ماه یکبار روغن و فیلترها رو چک کن

خیلی‌ها فکر می‌کنن روغن فقط با هر سرویس دوره‌ای باید عوض شه، ولی حرفه‌ای‌ها هر ماه سطح روغن، کیفیتش و حتی فیلتر هوا و روغن رو بررسی می‌کنن. با این ترفند ساده، هم عمر موتور زیاد می‌شه، هم مصرفش کم می‌مونه.


۳. باران و آسفالت خیس؛ دشمن مخفی

موتورسوار حرفه‌ای می‌دونه که بارون اولین و آخرین خطر نیست؛ لایه روغن و گرد و خاک جاده بعد از اولین بارون بیشتر از چیزی که فکر کنی لیز میشه.

نکته: حتماً با دنده سنگین‌تر و سرعت کمتر برون.


۴. همیشه قبل از حرکت دو سه دقیقه موتور رو گرم کن!

گرم شدن آرامی موتور باعث می‌شه قطعات بهتر روغن‌کاری بشن و مصرف سوخت هم معقول‌تر می‌شه. این کار به موتورهای جدید و قدیم هر دو ربط داره.


۵. هرچه قفل و زنجیر بیشتر، دزد کمتر

حرفه‌ای‌ها فقط به یک زنجیر یا قفل راضی نیستن؛ ترکیب قفل دیسکی با کابل یا زنجیر فولادی کار دزد رو صد برابر سخت‌تر می‌کنه. ضمن اینکه هیچ‌وقت توی کوچه خلوت یا تاریک پارک نمی‌کنن.


۶. همیشه لباس و کلاه مناسب بپوش؛ حتی تو مسیرهای کوتاه

خیلی‌ها فکر می‌کنن مسیر نزدیک نیازی به لباس مخصوص یا کلاه ایمنی حرفه‌ای نداره. در صورتی که حرفه‌ای‌ها معتقدن «حادثه خبر نمی‌کنه».

یک جفت دستکش و کلاه استاندارد بعضی وقت‌ها جون رو نجات داده.


۷. به ترمز عقب به اندازه ترمز جلو بها بده!

اینو ۹۰ درصد موتورسوارای عادی جدی نمی‌گیرن؛ در حالی که حرفه‌ای‌ها ترمزگیری درست رو تمرین می‌کنن. تقسیم وزن و تمرکز فقط روی ترمز جلو، باعث سرخوردن و حادثه میشه. باید تمرین کنی فشار مناسب به هر دو ترمز رو پیدا کنی—به ویژه تو سرپایینی و مسیر لیز!


۸. هرگونه صدای غیرعادی = اخطار جدی

حرفه‌ای‌ها به هر صدای متفاوت، لق‌زدن یا لرزش حساسن؛ بی‌تفاوت عبور نمی‌کنن.

توصیه: صدای موتور رو خوب یاد بگیر، هر صدای تازه یعنی وقت رسیدگی رسیده.


۹. موتورت رو هر چند وقت یکبار برق‌کشی و سوکت‌هاش رو چک کن

خیلی وقت‌ها ضعف یا قطعی سوکت، رله و باتری باعث دردسرهای الکی میشه. یک موتورسوار حرفه‌ای گاهی همه اتصالات، سیم‌ها و حتی فیوزهای اضافه رو چک می‌کنه و بعضی وسایل برق‌بین دم‌دست نگه می‌داره.


جمع‌بندی

موتورسوار حرفه‌ای بودن فقط کارهای عجیب یا پرخطر نیست؛ از ریزترین نکات ایمنی و فنی گرفته تا رسیدگی به ظاهر و سلامت قطعات مهمه.

تو چه نکته‌ای داری که فکر می‌کنی بقیه نمی‌دونن؟

تو کامنت‌ها بنویس—شاید روزی به درد یکی دیگه هم بخوره!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.